Door Redactie PvZ
In 2025
Label(s) Voorpagina
162 weergaves
College van Gedeputeerde Staten
Provinciehuis
Abdij 6
4331 BK MIDDELBURG
Oostburg, d.d. 12-07-2025
Geacht College,
Betreft schriftelijke vragen conform Art. 44 van het Reglement van Orde van het Statenlid François Babijn, PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ), n.a.v. publicatie artikel PZC d.d. 10-07-2025 aangaande aanschaf nieuwe veerboten tussen Breskens en Vlissingen (zie bijlage).
Toelichting
Fietsvoetveer
Ons advies: kies voor één scheepstype dat ‘kant en klaar’ beschikbaar is en kies niet voor twee scheepstypes. Aanlandingsvoorzieningen moeten vermoedelijk worden afgestemd op beide scheepstypes, en worden dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stuk duurder. En maak ook niet weer dezelfde fout als de vorige keer door te kiezen voor een scheepstype dat nog niet bestaat en ontwikkeld moet worden. Daardoor krijg je hoogstwaarschijnlijk weer te maken met kinderziektes, torenhoge kosten voor onderdelen omdat die niet standaard verkrijgbaar zijn, en lange levertijden waardoor uitval langer duurt.
Houd met uw keuze ook rekening met stormbestendigheid en vaarcomfort, zodat de uitval door storm minimaal gelijk zal zijn aan dat van de huidige SWATH-schepen.
De wens om te elektrificeren is begrijpelijk, maar wij vroegen ons reeds eerder al af of er wel voldoende stroom beschikbaar is vanwege de netcongestie!
Samenvattend concluderen wij, dat als er onvoldoende rekening gehouden wordt met genoemde punten er een debacle is voorgeprogrammeerd en je dan in feite een sterfhuisconstructie gaat oprichten. Je zou in dat geval zelfs in overweging kunnen nemen om beter niet te investeren in een dergelijke sterfhuisconstructie maar de middelen in te zetten op gratis openbaar vervoer voor heel Zeeland. Maar wij begrijpen heel goed dat het schrappen van de veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen en vice versa voor veel Zeeuwen onacceptabel, onbespreekbaar en ondenkbaar is!
Vragen
Spant uw college hiermee niet ‘het paard achter de wagen’ en is het dan wellicht niet beter om voor een plug-in hybride vorm van aandrijving te kiezen waarbij een dieselmotor (als generator) de accu’s kan opladen maar ook walstroom; dit in afwachting van een oplossing voor de netcongestie en omdat de aandrijving dan te allen tijde gewaarborgd is, wat ook veiliger/ betrouwbaarder is?
Kan uw college aangeven wat juist is en wat onjuist is, want dit is een belangrijk element om een inschatting te kunnen maken van het uitvallen van de veerverbinding?
In afwachting van uw beantwoording, verblijven wij,
Hoogachtend,
Statenfractie PARTIJ VOOR ZEELAND (PVZ),
François Babijn, Fractievoorzitter
Partij voor Zeeland.nl