Zeeland debat
Column 2009
dinsdag, 03 februari 2009 13:11

Zeeland debat.

2 februari 2009
bijdrage door Gert Jan Minderhoud

Tijdens het door de PZC georganiseerde Zeeland debat meende een zich publicist noemende mijnheer op te moeten merken dat Zeeuwen niet bestaan omdat er volgens hem vrijwel niemand langer dan drie generaties in deze provincie woont.
In het vooral uit bestuurders bestaande publiek, een vreemdelingenlegioen uit alle windstreken van Nederland, werd deze voor sommigen geruststellende gedachte voor kennisgeving aangenomen. Als je in Zeeland woont ben je een Zeeuw punt uit.

Ik herinner mij een lid van de koninklijke familie die een dergelijke mening verkondigde betreffende "de Nederlander".  Vergeleken met dat voorval blijft het in Zeeland erg rustig.
Toch maakt dit voorval op treffende wijze het verschil duidelijk tussen de stadse bestuurlijke elite die zodoende ontkent dat er ook mensen in Zeeland wonen die dit geheel anders voelen en die, volgens de publicist vrijwel niet bestaande groep van zich autochtone Zeeuw voelende lieden die bovendien ook wel een beetje verdacht zijn omdat ze een soort apartheid nastreven door iedere keer maar weer die onzinnige discussie over" het Zeeuw zijn" te voeren.

Waar ik vandaan kom is 90% van de bevolking al meer dan drie generaties of langer hier woonachtig en daar zijn we mede gezien de Zeeuwse vlaggetjes op allerlei voertuigen trots op ook.
Deze Zeeuwen zijn over het algemeen rustige mensen die zeker geen apartheid nastreven, maar die wel in hun waarde gelaten willen worden en die met kleine stapjes net zo goed vooruit komen als de groots en meeslepend plannen makende bestuurders die daarbij voorbijgaan aan de hier heersende volksaard.
Ik hoop dat ze dat beseffen en Jan ( van Piet van Gilles ) en Jaap ( van Pieter van oom Ko ) met rust zullen laten. Plannen maken is een leuke tijdsbesteding maar niet alle plannen hoeven te worden uitgevoerd.