Partij voor Zeeland
"Distel steekt Zeeland" PDF Afdrukken E-mailadres
Nieuws 2010
woensdag 01 september 2010 23:17

P E R S B E R I C H T

Statenlid Johan Robesin (PvZ)

presenteert zwartboek

“DISTEL steekt ZEELAND”

Statenlid voor de Partij voor Zeeland (PvZ), Johan Robesin, presenteert op vrijdag 10 september a.s. zijn 155 pagina’s tellende zwartboek  “DISTEL steekt ZEELAND”. Het eerste exemplaar overhandigt hij aan Gedeputeerde Frans Hamelink (Natuur) om 8.45 uur in de Louise de Colignyzaal van het Statencomplex (Abdij) in Middelburg. Om 9.00 uur begint daar de bijeenkomst van de Statencommissie Ruimte, Ecologie en Water.

Robesin is nagenoeg de hele maand augustus druk in de weer geweest met zijn “klachtenlijn disteloverlast in Zeeland”. Die had hij zelf ingesteld, omdat klagers bij de overheid van het kastje naar de muur werden ver-wezen. Ruim 200 mensen uit alle Zeeuwse regio’s stuurden hem hun klachten per e-mail of reageerden telefonisch.

“Ik heb 75 telefoongesprekken gevoerd en 130 e-mailtjes ontvangen. Nog steeds wordt er gebeld en komen er e-mailberichten binnen. De bunde-ling van al die klachten is een inspannend karwei geweest, maar wel de moeite waard. Het resultaat mag er zijn. Mijn conclusie is, dat er in Zeeland heel dringend en zeer kritisch gekeken moet worden naar het natuurbeleid. Met aanleg van nieuwe natuur heeft men geen problemen zolang de subsidiekraan openstaat, maar aan goed beheer en consistent onderhoud mankeert het. Daar gaan de meeste klachten over. Dit jaar is de overlast  van de akkerdistel en trouwens ook van heel veel ander onkruid en ongedierte buitensporig groot geweest en mijn verwachting is dat het volgend jaar nog vier keer zo erg zal zijn, tenzij er snel wordt ingegrepen”, aldus het PvZ-Statenlid, dat in zijn zwartboek niet alleen zijn conclusies geeft, maar ook aanbevelingen doet voor een beter beheer- en onderhoudbeleid.