Partij voor Zeeland < Oudere column-items < Proost op een verkiezingsitem..!!

Oudere Column- Items

Oudere column-items
Proost op een verkiezingsitem..!! PDF Afdrukken E-mailadres
Column
donderdag 28 december 2006 01:28

Proost op een verkiezingsitem..!!

door Johan Robesin

Als toastende champagneglazen het losbarstende vuurwerkgeweld rinkelend vergezellen, klinkt het geschrokken:"Op wat..?!"

"Wie heeft er nog goeie voornemens, of hoeven die tegenwoordig niet meer zo nodig?"vult een lolbroek aan, terwijl hij behendig het laatste toastje weggrist. Zo zal het ongetwijfeld ook dit jaar weer gaan", luidt de uitkomst van m'n eindejaarsbespiegelingen. Ik zet gauw een punt achter dat traditionele gesomber en besluit tot een positief voorproefje: 7 maart 2007. Verkiezingen Provinciale Staten. Daar proost ik op. Champagne of gewoon een frisje. Graag champagne natuurlijk, maar als dat er niet is..

"Hopelijk wordt ontpolderen geen verkiezingsitem", klonk het de voorbije weken nogal eens in de wandelgangen van het bestuurscomplex in Middelburg. "Natuurlijk wordt ontpolderen een verkiezingsitem", prent ik mezelf in. "Daar ga ik op proosten als de klok dit jaar de 12 is gepasseerd." Een onbekend, maar groot aantal Zeeuwse burgers en buitenlui zullen ongetwijfeld hetzelfde doen. En dat is maar goed ook zolang er een ecologiegedeputeerde in de provincie rondloopt, die de protestborden en - stickers liever niet ziet en maar blijft hameren op "de noodzakelijke aanleg van 600 ha getijdennatuur langs de Westerschelde".

"Dat moet", houdt hij hardnekkig vol, omdat Vlaanderen, het Rijk en de Provincie dat zo hebben afgesproken. "Een onafwendbaar gegeven." Met voorbijgaan aan de talloze gevoerde discussies en wankelmoedige standpuntbepalingen, zal hij dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid blijven doen tot er in de resterende weken naar de verkiezingen toe een moment aanbreekt, dat ontpoldering plotsklaps (weer!) een risicovol item blijkt te zijn en het electoraat dringend bijgestuurd moet worden. Zelfde scenario als bij de laatste Kamerverkiezingen. Zelfs Balkenende kreeg het er warm van en trachtte bij een bezoek aan Kapelle hem "belagende" actievoerders gerust te stellen met de belofte:"Ontpolderen? Nou, dat komt wel goed hoor."

Dat zal echter wel een illusie blijven tot na het aantreden van Karla Peijs als de nieuwe Commissaris van de Koningin in Zeeland. Wat haar betreft is de derde verdieping van de Westerschelde tevens de laatste. Antwerpen moet het maar uitzoeken met Zeebrugge.

Hoewel daar logisch gezien, de beste oplossing ligt, durf ik daar tijdens de komende jaarwisseling het glas nog niet op te heffen. Toch maar liever op de vasthoudendheid van het actiecomité "Ontpolderen. Nee!". Dat zal, zoals de zaken er op dit moment voorstaan, nog wel een poosje in de benen moeten blijven.

Johan Robesin,

Lijsttrekker Partij voor Zeeland (PvZ)