Partij voor zeeland Column oktober 2006
Busje komt zo, Busje is vol, Busje is vol, Busje komt zo... of Busje komt gewoon helemaal niet.
Een weekje met het openbaar vervoer van Connexxion Zeeland.
Een weekje met het openbaar vervoer van Connexxion Zeeland. Zelfs de honden zouden er geen pap van lusten. Om te voorkomen dat dit stuk een tirade wordt, dus heb ik eerst tot 10 geteld.
Zondagmorgen, de trein komt om 11:15 aan op station Goes NS. De bus naar Terneuzen vertrekt om 11:11, meer hoef ik niet te zeggen. Het lijkt me duidelijk, dat dit kan leiden tot een zwaar ochtend humeur, ook al ben je er net vanaf. Het opmerkelijke is, dat de bus naar Terneuzen alleen op zondag niet aansluit op de trein. De rest van de week kan je zonder probleem overstappen. Het is vanaf Goes op zondag ook de enige mogelijkheid om naar Zeeuws- Vlaanderen te kunnen. Dus laten we de bus net iets eerder vertrekken dan kunnen reizigers mooi 55 minuten wachten, en bedankt ééj!
Een reis vanuit Hengstdijk naar Middelburg is tegenwoordig een hele onderneming. Met de auto doe je er ongeveer 50 minuten over en met het openbaar vervoer toch wel een goed uur met uitschieters tot wel 2 uur.
Je kunt er rekening mee houden dat het openbaar vervoer iets langer duurt dan zelf rijden, maar dit is wel van de zotte!
Maandag het begin van de week. Het moest een mooi begin van de week worden, maar natuurlijk niet, het was om te janken. De bus kwam te laat bij de overstaphalte, dus toen doorgereden naar het sluizencomplex om daar over te stappen op lijn 50. De bus zat zo vol dat er een x aantal mensen moesten staan. Hiep hoi, busje is vol, busje is vol...
Dinsdag morgen moest ik overstappen in Terneuzen op lijn 50 naar Middelburg. Na uitgestapt te zijn, werd het me duidelijk dat lijn 50 te laat was. Dus maar weer in lijn 10 gestapt om mijn reis te vervolgen naar het sluizencomplex. Eenmaal in de bus komt net lijn 50 voorbij. Grote bah, spookte het door mijn hoofd. De bah wordt nog groter wanneer bij het overstappen bij het sluizencomplex de bus dermate vol zit, dat er weer een aantal mensen moest blijven staan. De maat raakt vol als er niemand is die voor ouderen willen op staan. Busje is vol, busje is vol... Ik stond daar te koken in de bus. De stoom afblazen kon pas, toen ik de ‘lange Jan' toren zag die vlakbij mijn werkplek staat en de bus uitstapte. Busje is vol, Busje is vol....
Woensdag was het alweer een rampdag. Ik wilde overstappen in Terneuzen op lijn 50, maar dit was niet nodig, omdat die bus kapot stond.. Met een gezicht dat op onweer staat weer terug de bus in en natuurlijk: ‘op gestaan plaatsje vergaan'. Alsof iemand met je voeten aan het rammelen is. Eindelijk bij het sluizencomplex aan gekomen te zijn, hopend dat er een bus zou staan met lijn 50 erop, maar natuurlijk niet, beetje naief om zo iets te denken. De beste oplossing voor dit probleem was om met lijn 60 mee te rijden die ons via Vlissingen naar Middelburg rijdt. Het idee kwam van een chauffeur die het initiatief nam. Natuurlijk was er geen plek om te zitten (wat een verrassing), ik kwam 45 minuten later op mijn bestemming dan normaal. Ik heb mijn handen maar dicht geknepen, want ik ben er gekomen en voorlopig moet je daarmee al blij zijn. Hiep hoi, Busje is vol, Busje is kapot, Busje is kapot, Busje is te laat.
Je wordt daar als klant een beetje moedeloos van. Het is 4 dagen achter elkaar een ramp. Maar ze maken het ritje wel steeds duurder, ze smijten wel geld over de balk (*denkt aan sluizencomplex en met de nu al beroemde OV-toilet), ze zorgen er ook voor dat bepaalde dorpen niet eens een bushalte hebben.
En voor het geval mensen denken dat deze 4 dagen een uitzondering is op de regel en dat het normaal wel goed is. Nou nee, het is bij mij nog geen 3 dagen achter elkaar voor gekomen dat het reizen ging zoals het hoort. Het is dat ik een OV-jaarkaart heb en zodoende er geen geld aan uit moet geven, maar na een week als deze zouden ze geen rooie rot cent meer krijgen.
Hulde aan degene die deze problemen kan oplossen en geef diegene een bonus van €80.000.
|